Skip to main content

Gas og udstødningstestere

Ten-Dansk Maskin Import-Multi gastester

Dansk Maskin Import leverer godkendte kvlitets 4gastestere til autoværksteder og synshaller i Danmark fra hollandske Ten automotive. Vi leverer blandt andet testudstyr til Applus synshallerne
Siden 1985 har TEN været en af de førende leverandører af værkstedsudstyr. Som en del af Andriessen-gruppen er TEN ansvarlig for salget af udstyr til udstødningsgas, bremsetestbænke og klimaanlæg, der sælges over hele verden.

Innova 500 4 gastester - TEN automotive

  • Innova 500 gaster-Dansk Maskin Import

    Ten - Innova 500 gastester

    INNOVA 500 gastester er en ny kompakt udstødnings emissionsanalysator med den nyeste mikrocontroller teknologi og designet til at opfylde de højeste standarder og krav til effektiv og præcis test. Den fuldt digitale infrarøde gasbænk teknologi giver hurtig analyse af et køretøjs ydeevne med præcision af udstødningsmålingen.Sammen med de lyse LED-displays og den indbyggede printer, er INNOVA 500 den mest brugervenlige analysator til nutidens obligatoriske emissionstest og fejldiagnoser. INNOVA 500 er som standard udstyret med testfunktioner såsom en omdrejningstal og olietemperatursensor, for en komplet og omfattende diagnose af benzin-, LPG- og CNG-køretøjers emissioner.

    Testresultater kan nemt analyseres, og det tager kun et par minutter af teknikernes tid at gennemføre en fuld emissionstest. Dieselmåling er tilgængelig som en ekstra mulighed. INNOVA 500 er MID (OIML R99 Klasse 0) godkendt.

    Download brugermanual

Hvad er en INNOVA 500?

INNOVA 500 er en alsidig "multigas" analysator, der opfylder nutidens højeste tekniske krav. Ved at bruge den allernyeste multi-mikroprocessor teknologi er INNOVA 500 et kraftfuldt analysesystem, der hurtigt og meget præcist analyserer alle relevante komponenter. INNOVA 500 er udstyret med en moderne fuldt digital målecelle, der arbejder i henhold til "Non Dispersive Infra -Rød" princip.

Den aktuelle sodmåling, som vi kender den i den hollandske APK, udføres under fri acceleration. Gaspedalen skal trædes så meget ned som muligt for at måle den maksimale røgemission. Med den nye partikeltæller er denne frie acceleration fortid. En partikeltæller måler ved tomgang og vil derfor være mere brugervenlig. Motoren skal naturligvis have driftstemperatur til målingen, for at sikre korrekt drift af partikelfilteret. En separat hastighedsmåling vil ikke være nødvendig. Endelig er forventningen, at en 0-emissionsenhed også bliver fortid. Det bliver derfor meget nemmere at udføre en MOT-måling for dieselbiler.


  • 6 store LED displays

  • 8 robuste front nøgler

  • Hurtig og nem betjening

  • Simpel "step by step"test rutiner

  • Integreret thermal printer

  • RPM og olie temperatur måler

  • OIML klasse 0 nøjagtighed

  • CE godkendt


  • Strømforsyning 230 Volt AC

  • Frekvens 50 Hz

  • Max Power 70 W

  • Skærm 7 segment LED

  • Printer Termisk

  • Vægt 10 kg

  • CO 0-10 vol. %

  • CO2 0-20 vol. %

  • HC 0-10.000 vol. ppm

  • O2 0-25 vol. %

  • NOx (valgfrit) 0-5.000 vol. ppm

  • Lambda 0,5-4,0

  • Olietemperatur 0-150 °C

  • RPM 300-10000 RPM

AEM partikel måler - TEN

  • Partikel kontrol-DanskMaskin Import

    Ten - AEM partikel måler

    I 2021 blev partikel måleren introduceret i forskellige lande. Udstødningsemissionerne fra Euro 5 og 6 dieselbiler skal derefter måles med denne nye tester.

    Hvad er en partikelmålerr?

    Opacitetsmålere er blevet mere præcise med årene, men især med moderne dieselkøretøjer, hvor sodemissionen er meget lav, er røgmåleren utilstrækkelig.
    Emissionen fra en velfungerende Euro 6-dieselmotor er, blandt andet på grund af partikelfilteret, meget lav. De sodpartikler, der udsendes, er meget små, i gennemsnit omkring 80 nm. De er ikke synlige med det menneskelige øje. En partikeltæller (eller PN-måler) kan detektere disse partikler og dermed indikere, at dieselkøretøjet stadig opfylder forskrifterne.Denne partikeltæller er meget avanceret og har state-of-the-art teknikker, der er i stand til at detektere de små nanopartikler. Partiklerne er angivet i # / cm3 (partikler pr. kubikcm). En dieselmotor med et korrekt fungerende partikelfilter udsender mindre end 20.000 partikler. En dieselmotor med et defekt filter kan udsende millioner af partikler!

Hvordan fungerer en partikeltæller?

Den nuværende dieseludstødningsmåling, som vi kender den i MOT, udføres med en fri acceleration. Gaspedalen skal trykkes maksimalt ned og sådan måles den maksimale røgemission. Helt sikkert i de tidlige år med måling af dieseludstødning forårsagede dette mange ærgrelser og problemer. Med den nye partikeltæller er denne frie acceleration fortid. En partikeltæller måler ved tomgang og vil derfor være mere venlig at bruge. Motoren skal naturligvis have driftstemperatur før målingen, for at sikre korrekt drift af partikelfilteret. En separat hastighedsmåling vil ikke være nødvendig.

TEN AEM partikeltælleren!

Efter at have tændt for TEN AEM-partikeltælleren, udfører testeren en systemtest, initialiseringen. Under denne test vil du høre, at de forskellige komponenter er aktiveret. Efter initialisering vil AEM begynde at varme den interne gasvarmer op. Fra en 'kold' start er opvarmningstiden cirka otte minutter. Men hvis opvarmningen allerede er oppe på temperaturen, vil opvarmningstiden blive dynamisk beregnet og justeret.
I hovedmenuen i AEM kan du vælge de forskellige menupunkter ved hjælp af ▲ og ▼ tasterne. I denne hovedmenu er følgende punkter tilgængelige MOT-måling, Standardmåling, Lækagetest, Systeminfo, Servicemenu. Nedenfor vil du se et par punkter kort forklaret.
APK-måling Officiel MOT-måling, der udføres i overensstemmelse med kravene i RDW, som fra 2021 gælder for dieselbiler, der er monteret med dieselpartikelfilter (DPF) som standard af producenten.


DET køretøjs PN-grænseværdi - Før 01-01-2015 1000 k # / cm3

DET står for Dato for First Admission af køretøjet. Det drejer sig derfor om køretøjer registreret før 2015 (normalt Euro 5A og 5B køretøjer).

DET køretøjs PN-grænseværdi - Efter 31.12.2014 250 k # / cm3

Disse er køretøjer registreret efter 31. december 2014 (normalt Euro 5B og Euro 6)
Efter at have valgt de passende grænser, begynder testeren automatisk nulkalibrering, og du kan indsætte den opvarmede registreringssonde i udstødningen. Efter stabilisering i 15 sekunder starter AEM automatisk emissionsmålingen eller registreringen. Registreringsperioden varer også 15 sekunder. AEM beregner automatisk gennemsnittet af alle aflæsninger og viser resultatet for dig. Afhængigt af resultatet følger meddelelsen: Test bestået eller Test mislykket!

Under stabilisering eller måling kan AEM måle en så høj partikelkoncentration, der overstiger det dobbelte af den maksimalt tilladte koncentration! Dette skyldes sandsynligvis et ødelagt partikelfilter eller anden speciel tilstand af køretøjet (f.eks. regenerering). Målingen afbrydes automatisk for at forhindre kontaminering af testeren. Resultatskærmen viser, at testen er mislykket. Testen er trods alt ikke fuldført.

Ovenstående software er baseret på hollandske regler og kan justeres om nødvendigt.

Standard mål

Kontinuerlig måling til forskellige testformål. Pre-MOT, eller bare for at opdage en lækage i udstødningssystemet. Efter en reparation eller tvungen regenerering af DPF. Standardmålingen tager maksimalt 900 sekunder eller 15 minutter. Du vil se tidsvisningen falde pr. sekund. Så snart tidsvisningen er på 0, udføres en nulpunktskalibrering igen automatisk. Du kan derefter måle 900 sekunder igen.

Lækage test

Test for at kontrollere det komplette flowsystem af AEM, fra prøvesonden til pumpen, for gastæthed. Under lækagetesten lukkes registreringssonden, og pumpen skaber et vakuum. Lækagen må ikke overstige 60 hPa under 15 sekunders testen. Tætheden kontrolleres månedligt eller kan til enhver tid udføres manuelt via hovedmenuen.

TEN - LPA Røggastester

  • Partikel kontrol-DanskMaskin Import

    Ten - LPA Røggastester

    TEN Automotive præsenterer en komplet ny høj opløsnings diesel røgtester, TEN LPA. Europa-Kommissionen kræver at nye diesel køretøjer overholder den europæiske EURO 5- og 6-norm for at reducere røgpartik elemissionen for at forbedre luftkvaliteten. Eksisterende røgmålere har en lav opløsning, for lav til at måle emissionsniveauerne for EURO 5 og 6 dieselbiler. LPA'en er i stand til at måle meget lave emissionsniveauer. Ved hjælp af den nyeste teknologi er TEN LPA i stand til at opdage DPF-fejl eller andre motorsystemfejl, der forårsager højere emissioner.

    Moderne dieselbiler har avancerede udstødningssystemer, der har en DOC, wall-flow DPF og SRC for at reducere op til 99,9% af de skadelige emissioner. For at detektere fejl i en af disse komponenter kræves et måleområde på 0,5 m-1 i høj opløsning. Intet problem for LPA.

    TEN LPA er en delstrømsrøgmåler. Pålidelig, robust og dynamisk, følger hver acceleration uden problemer. TEN LPA måler efter lysabsorptionsprincippet. Udstyret med en InGaN-led, et nøjagtigt varmesystem til konditionering af røgkammer og forskellige sensorer, sikrer TEN LPA en præcis måling. Det fulde aluminiumskammer og andre komponenter i A-kvalitet sikrer en problemfri drift for personbiler, lette erhvervskøretøjer og lastbiler.

    Download brugermanual

  • Dimensioner 420 x 250 x 450 mm (B x D x H)

  • Vægt 8 kg

  • Strøm 90-250 Vac - 50-60 Hz - Maks. 200W

  • Omgivelsestemperatur 0-40 °C

  • Måleområde 0,00-99,99 % HSU - 0.000-9.999 m-1 - 0,0-849,9 mg/m3

  • Løsning 0,01 % HSU - 0.001 m-1 - 0.1 mg/m3

  • Nul stabilitet 0,005 m-1

  • Statisk nøjagtighed (filter) 1 %

  • Prøvesonde 2 mtr Ø10mm - 3.5 mtr Ø27mm

  • Forbindelse RS323, USB og Bluetooth

RPM 5300 -  Universal omdrejnings måler

  • Måling af bilers omdrejninger

    RPM5300 Universal omdrejnings måler

    Vigtigste tekniske Specificationer:

    Måleområde: 400 ~ 9.999 opm

    RPM5300 Universal omdrejnings måler arbejder perfekt sammen med mange andre måleinstrumenter fremstillet af Nanhua. Til måling af bilers motor omdrejninger.

    Instrumentet arbejder med den nyeste internationalt anerkendte teknologi indenfor området og måler med stor nøjagtighed.

    Testeren diagnoserer spændings frekvensen i forbindelse med motorens hastighed som bliver analyseret og vist.
    Måle metoden er anvendelig til de fleste benzin og diesel biler.

    Betjeningen af testeren foregår meget nemt ved at anvende bilens cigaret tænder, hvorefter du er klar til at måle.

  • (2,001 ~ 9,999 opm)

  • Response Tid: <1s

  • Opgraderings hastighed : 10 t/s

  • Opstarts tid: <17s

  • Opstart: automatic

  • Strømforsyning/spænding: +9V ~ +15V

  • Strøm: < 500mA

  • Drifts temperatur: 0°C ~ +45°C

  • Fugtighed: +30% ~ 90%

  • Opbevarings temperatur: -32°C ~ +55°C

  • Længde på strøm kabel: 6m

Innova 2800 - Ten

  • Emmisions tester-Dansk Maskin Import

    Innova 2800 Tester

    Det nyeste indenfor MOT-emissionstestning med vores Bluetooth CobraScan EOBD RPM og motortemperaturmåling som standard.

    Udstyret med en kompakt, vedligeholdelsesfri røgmåler med Bluetooth-forbindelse, er Innova 2800 tilgængelig som en "lavpris" desktop-version, som også passer på de fleste fabrikater af emissionsanalysator stativer, eller kan leveres med vores kabinetstand. Innova 2800 er en af ​​de mest avancerede, omkostnings effektive MOT-emissionsanalysatorer, der findes i dag.

    Innova 2800 styres af et kraftfuldt Mini PC-system, kombineret med 'fuldt digital' infrarød gasmålingsteknologi, der giver hurtig analyse af et køretøjs ydeevne med præcision af udstødningsemissionsmåling.

    Med en højopløst LED-skærm, qwerty-tastatur og A4-laserprinter er Innova 2800 den mest alsidige og 'brugervenlige' analysator til MOT-emissionstest i dag.

    Leveres med Bluetooth CobraScan som standard, den digitale EOBD-adapter sættes blot i 16-bens EOBD-stikket for at give en live-aflæsning af motoromdrejninger og temperatur under MOT-testen.

    Innova 2800 er klar til trådløst internet og har adgangskodebeskyttet it-adgang til at diagnosticere og kontrollere indstillinger via internettet, hvis der skulle opstå problemer. Den kan også bruges til din DVSA MOT-rapporteringswebportal.

    Tilbehørsmuligheder:

    LPA-røgmåler - Denne fuldt integrerede og unikt designede 'vedligeholdelsesfri' celle vil give Innova 2800 mulighed for at teste 'højvolumen' dieseludstødnings emissioner med minimal rengøring og vedligeholdelse.

  • DVSA MOT Klasse 4 & 7 Godkendt

  • Kompakt røgmåler med Bluetooth-forbindelse

  • Trådløs internetforbindelse

  • Fjernsupport for IT-ingeniører

  • DVSA-webportal til MOT-rapportering

  • MID-godkendt gasanalysesystem

  • EOBD RPM og motortemperaturmåling

  • Valgfri skabsstativ

Vogn til testudstyr

Vogn til testudstyr-Dansk Maskin Import

Vogn til gastest udstiyr

Praktisk mobil vogn til test udstyr

Pris excl. moms. 4.500,- kr


Uundværligt udstyr på ethvert moderne autoværksted

En gas- og udstødningstester (også kendt som en emissionsmåler) er et apparat, der bruges til at måle mængden af forurenende stoffer, der udledes fra et køretøjs udstødningssystem. Disse testere er afgørende for at sikre, at køretøjer overholder gældende emissionsstandarder og miljøreguleringer.

Her er nogle nøglepunkter om gas- og udstødningstestere:

1. **Formål**: Formålet med disse testere er at måle emissionerne af forskellige forurenende stoffer, såsom kulilte (CO), carbon dioxide (CO2), nitrogenoxider (NOx), og uforbrændt brændstof, for at sikre, at de er inden for lovgivningens grænser.

2. **Funktion**: Testerne fungerer ved at indsætte et udstødningsrør i køretøjets udstødningsrør for at indfange og analysere udstødningsgasserne.

3. **Reguleringer**: De fleste lande har fastsat emissionsstandarder, som køretøjer skal overholde for at være lovlige at køre på vejene. Gas- og udstødningstestere bruges til at kontrollere, om køretøjer overholder disse standarder.

4. **Miljømæssig betydning**: Kontrollen af udstødningsgasser er afgørende for at reducere luftforurening og bevare miljøet samt beskytte folkesundheden.

6. **Kalibrering og vedligeholdelse**: Det er vigtigt, at gas- og udstødningstestere regelmæssigt kalibreres og vedligeholdes for at sikre nøjagtige målinger. Dette sikrer pålidelige resultater og overensstemmelse med reglerne.

Samlet set spiller gas- og udstødningstestere en vigtig rolle i at håndhæve miljøregler og reducere luftforurening fra køretøjer. De hjælper med at sikre, at vores luftkvalitet forbliver inden for acceptable niveauer og bidrager til at beskytte vores miljø og helbred.